ZDIEĽAŤ

Boli ste si vybaviť svoju letnú dovolenku do cestovnej kancelárie a všimli ste si, že tentoraz od vás chceli nejako veľa povolení na spracovanie údajov? Nuž, aj takto sa prejavuje nová smernica GDPR…

Cestovanie na dovolenku, predovšetkým do zahraničia, býva často spojené s vybavovaním si rôznych dokladov a povolení. Možno ste medzičasom postrehli, že do platnosti prišiel v máji tohto roka nový zákon o ochrane osobných údajov známy ako norma GDPR. Práve on spôsobil obrovské zmeny vo fungovaní spoločností a podnikateľov, ktorí s osobnými údajmi narábajú. Práve cestovné kancelárie partia do skupiny firiem, ktoré do styku s osobnými údajmi všetkého druhu prichádzajú neustále. Predtým, ako prišlo nariadenie GDPR do platnosti, bolo narábanie s osobnými údajmi nenáročné, nebolo potrebné toľko dokumentácie a iných povinností. Teraz je to však iné. Cestovné kancelárie spracúvajú osobné údaje všetkého druhu, od mien, rodných čísel, fotografií dokladov, až po telefónne čísla, e-maily a podobne. Dodržiavanie GDPR na Slovensku je v tomto prípade veľmi dôležité a nie práve jednoduché.

Na cesty v bezpečí

Nová smernica GDPR je výhodná najmä pre zákazníkov cestovných kancelárií, môžu si vďaka nej totiž byť istí, že ich osobné údaje sú vždy v bezpečí a nie sú používané na žiadne neželané účely. Cestovné kancelárie si nemôžu dovoliť nič riskovať, keďže často narábajú s citlivými osobnými údajmi, porušenie GDPR by znamenalo likvidačnú pokutu, ktorá by často znamenala krach cestovnej kancelárie. Cestovky si musia stanoviť zodpovednú osobu GDPR, viesť zložitú dokumentáciu a spĺňať mnohé ďalšie povinnosti. To je dôvod, prečo po novom musia zákazníci podpisovať oveľa viac rôznych súhlasov a oznámení o ochrane osobných údajov. Jedno je však isté – napriek tomu, že zavádzanie a dodržiavanie GDPR je pre spoločnosti náročné, robí naše súkromia zas o niečo chránenejšími.