ZDIEĽAŤ
Na čo väčšina motoristov pred dlhou jazdou zabúda?
Na čo väčšina motoristov pred dlhou jazdou zabúda?

Počas leta šoféri využívajú automobil ako prostriedok na dopravu na dovolenku. Dlhé cesty dávajú zabrať nielen samotnému šoférovi, ale tiež automobilu. Väčšina motoristov si pred náročnou cestou skontroluje vo vozidle všetko možné, ale veľmi často zabúdajú na podstatný faktor, ktorý ovplyvňuje jazdné vlastnosti vozidla. Ide o tlak v pneumatikách. Viete, čo sa deje s pneumatikami pri nesprávnom tlaku, ako tlak kontrolovať a ako pneumatiky dofúkať?

Čo sa deje s pneumatikami pri nesprávnom tlaku

Podhustené pneumatiky sú hlavne v dovolenkovom období častou príčinou dopravných nehôd. Takmer pätina kolízií vozidiel sú zapríčinené tým, že sa šoférovi nepodarilo auto ubrzdiť včas. Práve podhustené pneumatiky negatívne vplývajú na dĺžku brzdnej dráhy. Okrem toho sa vozidlo kvôli nerovnomerne rozloženej váhe horšie ovláda. Tento fakt pocítite predovšetkým v zákrutách. Bočnice pneumatík trpia pri každom jednom kilometri, rýchlo sa ničia a hrozí defekt. Okrem toho pocítite zlý tlak aj na spotrebe, ktorá sa môže zvýšiť o desiatky eur. Nízky tlak v pneumatikách neničí len pneumatiky, ale tiež iné časti vozidla. Napríklad podhustenie jednej strany automobilu degraduje odpruženie a dochádza k poruchám elektronických zariadení vo vozidle. Možno si kladiete otázku, prečo k strate tlaku dochádza. Ide o rôzne faktory ako vek pneumatík, zle tesniace ventily, ťažký náklad či rýchle zmeny teplôt. V zime môže stratu spôsobiť používanie snehových reťazí, ktoré sú však v horách nevyhnutné vo variante pre osobné vozidlá i ako reťaze na dodávky.

Ako merať tlak v pneumatikách a ako ich dofúkať

Nie vždy je prehustenie alebo podhustenie pneumatík badateľné na prvý pohľad. Preto je nutné, aby ste tlak v pneumatikách kontrolovali. Odporúča sa kontrola raz za 14 dní alebo pred dlhšou jazdou, pretože ani najnovšie letné pneumatiky nie sú stavané na vysokú záťaž. Správny tlak pre váš automobil nájdete v príručke k vozidlu alebo na etikete nalepenej v ráme dvierok na strane šoféra. Vo všeobecnosti platí, že osobné vozidlá by mali dodržiavať rozmedzie tlaku od 2,2 do 2,5 baru.

Ako zmerať tlak v pneumatikách

Najlacnejším a rýchlym spôsobom je meranie tlaku v pneumatikách pomocou manometra. Jednoduchšie merače stoja kolo 3 eur. Tlak merajte vždy v studených pneumatikách t.j. ráno alebo tri hodiny po odstavení vozidla. Meranie prebieha v otvorenej stopke ventilu. Na zmeranie vám stačia dve sekundy. Tlak v pneumatikách je možné merať priebežne vďaka snímaču tlaku, ktorý sa dá nainštalovať do každého vozidla.

Ako dofúkať pneumatiky

Na dofúkanie pneumatík môžete využiť kompresor na čerpacej stanici. Nie všetky disponujú týmto prístrojom, a preto odporúčame kúpu prenosného kompresora. Týmto spôsobom si dofúkate pneumatiky v pohodlí garáže. Počas dofukovania by vo vozidle nemali sedieť pasažieri. Na kompresore nastavte tlak vhodný pre vaše pneumatiky a dofúkajte kolesá cez otvorené ventily. Po dosiahnutí nastaveného tlaku sa kompresor sám vypne.