ZDIEĽAŤ

Stále sa môžme čudovať a žasnúť nad tým, že sa niekoľko tisíc ton kovu dokáže vzniesť do kilometrových výšok aj s ľuďmi, ktorí vo vnútri (väčšinou) pokojne popíjajú drinky a pozerajú filmy. Ak vás zaujímajú skutočne zaujímavé fakty o lietadlách a lietaní, čítajte ďalej.

  1. Singapore Airlines minú približne 700 miliónov $ na jedlo a nápoje každý rok, z toho 16 miliónov $ len na víno. Táto spoločnosť je druhým najväčším odberateľom šampanského Dom Pérignon na svete. Cestujúci 1. triedy tejto aerolinky vypijú ročne neuveriteľných 20 tisíc fliaš alkoholu. V roku 1987 a.m.erican Airlines ušetrili 40 tisíc $, keď do šalátov začali dávať o jednu olivu menej. Cestujúci v Lufthanse zasa milujú kaviár, keďže táto aerolinka ho nakúpi viac ako 10 ton ročne.
  2. Približne tretina chuťových pohárikov je počas letu menej citlivá. To je dôvod, prečo letecké spoločnosti jedlá viac solia a korenia. A preto chutí jedlo v lietadle inak. Znížené vnímanie platí len pre naše sladké a slané zmysly. Kyslá, horká a pikantná príchuť je takmer bez zmeny, alebo má výraznejšiu chuť. Pochutiny ako je kardamóm, citrónová tráva alebo karí chutia intenzívnejšie na oblohe, ako na súši. Napríklad paradajková stáva je menej kyselá a v lietadle chutí lepšie ako na zemi. Už viete, prečo si nabudúce objednať počas letu Bloody Mary?
  3. Zopár technických údajov: Boeing 747 má vo svojich útrobách 240 až 280 km elektroinštalácie, samotné lietadlo sa skladá zo 6 miliónov dielov a každý motor váži takmer 4300 kg. Počas letu spáli až 3,8 litra za sekundu, jedno predné sklo v tomto lietadle stojí rovnako ako nové BMW a celková kapacita elektriny Boeingu 747 teoreticky môže napájať až 480 tisíc televízorov s plochou obrazovkou a s uhlopriečkou 80 cm
  4. Freelandia bola nezisková aerolinka, ktorá začala lietať v roku 1973. Keďže sa chcela odlišovať od konkurencie, zaviedla mnoho prevratných noviniek. Ponúkala napríklad vodné postele a ďalšie podobné vymoženosti. V roku 1974 zbankrotovala.
  5. Keď aerolinky Japan Airlines zbankrotovali, spoločnosť predala všetky uniformy letušiek miestnemu reťazcu, ktorý predáva sexuálne pomôcky, keďže spomínané uniformy boli veľmi žiadané.
  6. Piloti v kokpite majú zakázané jesť rovnaké jedlo, aby sa zabránilo prípadným žalúdočným problémom. A ešte jedna zaujímavosti o pilotoch: 43 a 54% opýtaných pilotov vo Veľkej Británii, Nórsku a Švédsku pripustilo, že si schrúpli potom, čo lietadlo prevzal autopilot. Ešte horšie je, že tretina z nich uviedlo, že po prebudení zistili, že druhý pilot spí tiež!
  7. Letectvo je druhá najbezpečnejšie forma dopravy na svete. Tesne po výťahoch. Pravdepodobnosť, že zomriete v lietadle je 1:11 miliónom. Pravdepodobnosť, že zomriete pri automobilovej nehode je 1:5000.
  8. Singapore Airlines majú na palube lietadla skriňu na mŕtvoly pre prípad, že niekto počas letu zomrie.
  9. Je super, že ženy v Saudskej Arábii môžu pilotovať lietadlo. Trocha zarážajúca je však skutočnosť, že na letisko ich musí priviesť muž, keďže nemôžu šoférovať autá.

    holandský karibský ostrov Saba
  10. Letisko s najdlhšou pristávacou dráhou na svete je QamdoBangda v Číne s 5,5 kilometrami. Juancho E. Yrausquin Airport (holandský karibský ostrov Saba) má najkratšiu dráhu, len 396 metrov, najvyťaženejšie je letisko Hartsfield-Jackson International Airport s viac ako 96 miliónmi cestujúcich ročne a najväčšie letisko na svete s ohľadom na rozlohu (78000 ha) je medzinárodné letisko kráľa Fahda v severozápadnej časti Dammám, v Saudskej Arábii.
  11. V roku 1994 sa v Rusku nepochopiteľne zrútil Aeroflot let 593. V kokpite sa našli aj dve detské obete a predpokladalo sa, že tam boli vrhnuté nárazom. Až čierna skrinka prezradila pravdu: Jeden z pilotov zobral do „práce“ svoje dve deti, ktoré svojim „šoférovaním“ odpojili automatického pilota a začali sa rútiť strmhlav dole. Pilotom sa už lietadlo nepodarilo vyrovnať a zachrániť.